Zand RecyclingEagle BurgmannUnited RentalsMTOF milieutechniekAuma Benelux BVSPX FLOWMerrem & LaporteGrundfos NederlandBoode BV Waterwell SystemsOranjewoudQM Environmental Services LtdBar Instruments
KSB NederlandAll SolutionsASVDunlop HifexAKD Advocaten en NotarissenWatson MarlowEngineering BVXylem Water Solutions Nederland BVTENTE NV

Rittal Innovation Center

Rittal Innovation Center



10.000 bezoekers: Rittal Innovation Center is publieksmagneet

In juli was het zover: na amper drie jaar verwelkomde het Rittal Innovation Center in Haiger, Hessen, zijn 10.000e bezoeker. De grote belangstelling voor live presentaties en trainingen benadrukt de duidelijke vraag naar innovatie in de besturings- en schakelinstallatiebouw. Op een oppervlak van meer dan 1.500 vierkante meter presenteren Rittal, Eplan en Cideon de consequente implementatie van Industrie 4.0-concepten. Het presentatie- en trainingscentrum is uniek in de branche en wordt continu verder ontwikkeld en uitgebreid.



Kan Industrie 4.0 worden geïmplementeerd in de besturings- en schakelinstallatiebouw? Bij welke processtappen is een aanzienlijke verhoging van de efficiëntie mogelijk? Is efficiënte productie ook bij een seriegrootte van 1 mogelijk? Dit zijn de vragen waarmee de branche van de besturings- en schakelinstallatiebouw over de hele wereld mee te maken heeft. De constant toenemende efficiëntie- en kostendruk vraagt om praktische en snel implementeerbare oplossingen. “Wij willen onze klanten gericht ondersteunen bij het verder ontwikkelen van hun Value Chain-processen in de richting van Industrie 4.0”, zegt Jan-Henry Schall, hoofd van het Rittal Innovation Center. “De enorme belangstelling voor ons Innovation Center met 10.000 bezoekers sinds september 2016 bewijst de grote behoefte aan complete oplossingen voor procesoptimalisatie in de besturings- en schakelinstallatiebouw. De focus van de geïnteresseerde bezoekers ligt op de professionele uitwisseling.”



In het Innovatie- en Trainingscentrum kunnen klanten en bezoekers de nieuwste oplossingen voor hun eigen Value Chain live zien, ervaren, proberen en spreken met de deskundigen van de Friedhelm Loh Group. Om dit “tastbaar” en begrijpelijk over te brengen, werd een fictief werkende schakelinstallatie opgebouwd. “Dit maakt het mogelijk om de oplossingen voor elke processtap praktisch te ervaren – beginnend met de engineering, via de werkvoorbereiding, de goederenontvangst, de mechanische bewerking, montage, confectionering en bekabeling tot aan de voltooide schakelinstallatie. Bezoekende vakspecialisten kunnen de voordelen en hun eigen profijt snel herkennen”, aldus Jan-Henry Schall.



Bezoekers krijgen inzicht in “Virtual Prototyping” door de nieuwste softwareoplossingen van Rittal en Eplan voor de elektrische en mechanische constructie, wat resulteert in een volledig digitaal beschreven schakelinstallatie. Interfaces in de commerciële processen en in het bijzonder de latere productie bij de schakelinstallatiebouwer vormen een ander belangrijk onderdeel van de presentatie. Voor de productie, d.w.z. de werkplaats van de schakelinstallatiebouwer, kunnen technologieën van Rittal en Eplan live worden onderzocht. Deze variëren van volledig geautomatiseerde via deels geautomatiseerde technologieën tot aan digitaal ondersteunde oplossingen voor handmatige processtappen.



Nieuwe Live-Use-Cases voor IT

Het ontwerp van het Innovation Center wordt door Rittal constant uitgebreid en geactualiseerd. Op dit moment breidt de onderneming de live demonstraties op het gebied van “Digitalisering van Value Chains” uit. “Hiertoe zullen wij Rittal’s kennis van IT-infrastructuur combineren met oplossingen van onze bedrijven Innovo Cloud en German Edge Cloud en demonstreren met nieuwe Live-Use-Cases. Op deze manier presenteren wij verdere toekomstgerichte Industrie 4.0-oplossingen van de Friedhelm Loh Group op het gebied van digitalisering”, aldus Jan-Henry Schall.



Verrassing voor medewerkers van ProSiebenSat1

Op 4 juli 2019 was er een grote verrassing voor een groep bezoekers van ProSiebenSat1 Media SE. Gunnar Scharf, deelnemer van de groep, was de 10.000e bezoeker van het Rittal Innovation Center. Van Jan-Henry Schall ontving de IT-deskundige een certificaat en een cadeau. “Ik was vereerd het Rittal Innovation Center als 10.000e bezoeker te mogen bezoeken. Rittal heeft het Industrie-Plan 4.0 als basis voor zijn klanten volledig begrepen”, scheef Gunnar Scharf in het gastenboek. Andere inspirerende reacties van de bezoekers in de gastenboeken beschrijven het unieke karakter van het Innovatie- en Trainingscentrum. Een Afrikaanse bezoekersgroep schrijft: ”Hier vonden wij het antwoord dat wij zochten. Hartelijk dank”. Een Duitse groep vatte hun bezoek als volgt samen: “De boodschappenlijst werd steeds langer. Zeer interessante toepassingen”.